طراحی وب سایت
گزینش رنگهای صحیح جهت سایت، به همان میزان ی اهمییت دارد که انتخاب گرافیک مطالب جهت وب سایت خیلی مهم هستند . این متن به بحث پیرامون فاکتورهای تاثیر گذار در انتخاب رنگ جهت مصرف در وب سایت می پردازد.

رنگها تاثیر بسیاری بر مردم دارند. برخی از رنگها می توانند عواطف گوناگونی را در مردم ایجاد کنند. عکس جالب العملهای عاطفی می تواند عکس شرکـت شما را در ذهن بینندگان خود تحت تاثیر قرار دهد که به نوبه خود می تواند اثر بسزایی روی برند مجموعه شما داشته باشد.

چنانچه شبهاتی در تاثیر رنگ بر عواطف دارید، بهاین مطلب دقت بکنید : "غول چشـم سبز"، "چشم قرمز"، یا "خاطره سیاه رنگ". غول چشم سبز، ارتباط با حسادت، چشـم قرمز، به معنای شخصی خشم گین خاطره ای سیاه رنگ به معنای افسردگی است. آدم ها رنگها را به عواطف گوناگونی نسبت می دهند. علم ثابت کرده است که رنگهای مختلف می توانند آدم ها را شادمان ، ناراحت، راحت، خشم گین، به وجد یا به استرس آورند.

هر چیزی که بتواند در آدم ها این پاسخها را بوجود آورد، نیازمند آن است که با دقت بیشتری در طراحی وب سایت مورد توجه قرار گیرد. رنگها تمایل دارند تا بصورت "طبیعی"، "گرم" یا "سرد" طبقه بندی شوند. در نتیجه مجوز دهید نبرخی به آنها بیاندازیم
.
رنگهای طبیعی

سفید – سفید به معنای خلوص شفافیت است. در گاهی فرهنگها، سفید رنگ مرگ است در حالیکه در برخی دیگر از فرهنگها، سفید رنگ امید ازدواج است.

خاکستری – خاکستری از اطمینان و محافظه کاری نشات می گیرد. سایه های خاکستری، از مرسوم ترین رنگها برای لبـاس های رسمی کار هستند .

قهوه ای – قهوه ای به معنای زمین، خانه و خانواده است.

سیاه – سیاه به منزله بزرگنمایی قدرت، شکوه پیچیدگی است. در گاهی فرهنگها، سیاه به معنای مرگ است

.رنگهای گرم

قرمز – قرمز رنگی مطلوب جهت جلب تذکر است. و این همان دلیل ی است که چرا از این رنگ جهت نامـه های تبلیغاتی مصرف می شود تا نکات برای مورد تاکید قرار گیرند. قرمز سمبولی جهت خشم ، تخطی، شهوت و هوس است می تواند فشار خون افراد را بالاتر برد.

زرد – زرد به معنای ضعف یا استرس و همچنین گرما و شادی است.

نارنجی – نارنجی به مرتبط با اشتهای افراد است.

صورتی – صورتی اکثرا نشانگر معصومیت، زنانگی عشق است

.رنگهای سرد

آبی – آبی تاثیر بی صدا بودن در افراد را دارد. آبی به منزله هوش و اعتماد است. دیدنی است بدانید که بسیاری از سازمانهای مالی و پزشکی از تم های آبی استفاده می کنند. آبی می تواند همچنین جلوگیرنده اشتها باشد.

سبز – در حالیکه سبز به معنای حسادت، حریص بودن و بی تجربگی است، ولی همین رنگ به معنای پول ثروت است .

ارغوانی - ارغوانی نشانه ای از خلاقیت است. سایه های تیره تر از این رنگ، در زمانهایی از تاریخ، مختص به دربار پادشاهان بود و سایه های روشنتر آن اکثرا با عشق مرتبط هستند .رنگهای Web Safe

لامپهای خلا، LCD و تلویزیون پلاسما، هر کدام، رنگها را بگونه ای مفرق نشان می دهند. 216 رنگ وجود دارد که می تواند در هر نوع صفحه نمایشی و در هر نوع مرورگزی به شکلی یکسان نشان داده شوند. این 216 رنگ، رنگهای Web Safe نامیده می شوند. چنانچه پیوستگی در رنگها مهم باشد، شما می بایست فقط از رنگهای Web Safe در سایت خود استفاده نمایید.

طرحهای رنگ

طرحهای رنگ می توانند ترکیبی از یک رنگ، رنگهای مکمل، یا رنگهای متضاد باشند.

تک رنگ: طرحهای تک رنگ از چندین سایه مختلف با شدتهای مختلف رنگ بر روی پیش زمینه ای سیاه سفید است . بعنوان مثال، چنانچه بخواهید از یک طرح رنگ قرمز مصرف بکنید ، می توانید از هر چیزی بین روشنترین صورتی تا قرمز تیره مایل به مشکی، مصرف نمایید.

رنگهای مکمل: طرح رنگهای مکمل از دو یا تعداد زیادتری از رنگهایی مصرف می کنند که در کنار هم مناسب هستند و ترکیبی مطبوع را تولید می کنند که جهت سلیقه بیشتر افراد مناسب است. یکی از رنگها شاید غالب باشد و رنگ دیگر مکمل آن باشد.

رنگهای متضاد: طرح رنگهای متضاد از دو یا تعداد زیادتری رنگ غالب استفاده می کنند تا یک "تاثیر چشـم گیر" تولید شود. بعنوان مثال، مصرف از صفحه ای با پیش زمینه آبی تیره قابی با رنگ قرمز سیر اطراف محدوده متنی با رنگ پیش زمینه سفید فونت سیاه، نوعی از طرح رنگ متضاد است.

طراحان سایت نیاز دارند تا در وقت مصرف از رنگهای متضاد دقت کنند چراکه برخی از ترکیب ها، منجر به تاثیر ارتعاش خواهند کرد مثل متن قرمز روی پیش زمینه آبی که می تواند به چشـم ان گاهی افراد آسیب وارد نماید . ترکیبات دیگری وجود دارند که استفاده از آنها چندان مطلوب ناست .



چهارچوب کلی رنگ ها

چهارچوبی که در زیر آمده است توصیه هایی هستند که می بایست در ساخت طراحی صفحات در نظر گرفته شوند تا جهت همگان خوانا باشد.

متن بایستی خوانا باشد. واضح است که سیاه روی سفید، انتخاب ی پیش فرض است ولی ترکیبات دیگر هم می توانند مناسب باشند. سفید یا زرد یا رنگهای روشن دیگر هم روی پیش زمینه های سیاه یا تیره مناسب هستند . ولی زرد، سبز یا خاکستری روی سفید مناسب نمی باشند .

از رنگهایی استفاده بکنید که برای چشم جذاب و مطلوب هستند .

رنگهایی را گزینش بکنید که تصویر ی را که می خواهید به بازدید کنندگان تان بدهد.

جهت رنگهای پیوسته در تمام مرورگرها، از رنگهای Web Safe استفاده نمایید.

از عکسهایی با شدت رنگ معمولی جهت پیش زمینه استفاده نکنید. این کار سبب خواهد شد تا خوانایی متن کاهش یابد. چنانچه از تصویر ی استفاده می بکنید ، آن را با ویژگی watermark استفاده نمایید.

رنگها می بایست در صفحات وب سایت شما، متحدالشکل باشند تا برندی را برای وبسایت تان خلق کنند به بازدید کنندگان این حس را القا نماید که آنها هنوز روی وبسایت شما هستند .

وقنی سایتی را طراحی می بکنید ، تم رنگی را انتخاب بکنید ، این مساله به همان میزان اهمییت دارد که المانهای گرافیکی و مطالب وبسایت اهمییت دارند. ظاهر کلی سایت، حس بازدید کنندگان وب سایت را معین خواهد کرد و می تواند معین کننده فرق بین خوب یت شکست در طراحی وبسایت باشد.